11 juni 2009

      Sommaren är för kort

Igår träffade jag min gode vän i stan och satt en stund på en tapas restaurang. Maten var inte så god som jag hade väntat mig, det är oftast så att jag blir besviken på restaurangmaten. Är bortskämd med en man som kan laga god mat, kanske därför? 








Det var en molnig dag på förmiddagen och regn hade spåtts men när vi klev ut ur restaurangen tittade solen fram mellan molnen och då var det väl en utomordentlig idé att gå och sätta sig ett tag ute på en terass. Späckat med folk var det och en härlig stämning. Folk såg glada och avslappnade ut och en del kom fram och pratade (vilket är ganska sällsynt i Finland). Där hade vi kunnat sitta hela kvällen men framåt nio var det dags att åka hem (min kompis skulle jobba dan därpå och jag hade bilen). Får alltid lite panik när sommaren kommer, dagarna går så snabbt och vill inte att det skall bli höst och mörkt igen. Försöker vara ute så mycket som möjligt och riktigt suga in alla dofter, värme och ljus fast det kan vara lite svårt när det regnar och blåser! Men nu ser det fint ut därute. Skall väcka Oliver och hans kompis som sov över och bjuda in dem i köket för en plättfrukost (eller lunch, klockan är över 12..).

Själv skall jag ut på gården och kratta lite i marken och försöka få bort alla hundra maskrosor
för hundrade gången som tycks ha stigit upp ur intet igen. Skall också gräva bort lite gräsmatta vid buskarna och "plantera" in en mur av knölsten som jag har plockat i skogen (framgården är full av stenar som jag plockat nu i 3 år..).





Inga kommentarer: