18 juni 2009

Midsommar

I år slipper jag oroa mig för om det regnar på Midsommar aftonen då jag skall jobba både midsommar afton- och dagen. Behöver icke stressa om vädret alls och slipper trängseln då alla finländare flockas ute på vägarna för att komma i väg till stugan (som ofta är fuktig och kall och ligger i periferin).  Men bastun skall på efter jobbpasset på fredagkväll, så lite tradition blir det. 

Har ledigt söndag-måndag då det har lovats lite bättre väder. Kanon! Och det är inte illa att vara ledig mitt i veckan heller. Har aldrig riktigt fattat det där med att man bara måste tillbringa sommar semestern ute i en stuga. Nä, jag skulle aldrig trivas i en stuga längre än 2-3 dar i streck. Fast hade man tillgång till en liten villa med havsutsikt, ja då skulle man kanske trivas lite längre? (och ännu bättre om villan låg i Spanien)

Igår kom min väninna som bor alldeles nära förbi med sin son och vi satt ute och pratade och smuttade på kall Chardonnay. Dessa sommarkvällar är underbara. Bara älskar att sitta ute. Är det lite kyligare, tar jag på mig en filt. Äter ofta frukost ute också. 


Fick färdigt min lilla sten-gränd vid vår framgård. Nu skall jag även göra en gränd av knölstenar vid brevlådorna intill bilgaraget. Men till det måste jag hämta stenar från ett stenbrott för de skall vara alldeles släta och så krävs det en massa stenar till det. Och så många orkar jag inte plocka i skogen heller fast jag alltid spanar in efter stenar vid promenader.





Inga kommentarer: