10 februari 2009


    Selma bakar kaka



Nu är det en dag kvar på min praktik, alltså morgondagen och sen natten mellan torsdag och fredag och sen är det klart. Jippii! Skall belöna mig själv att gå till frissan på fredag..det var längesedan sist, i september om jag minns rätt och börjar att se ganska så hemsk ut i håret nu. Det är inte så fräscht med vita slingor som har vuxit ut och en pannlugg som är för lång för att ha den på pannan och för kort för att ha den uppsatt. En patient sade att jag liknade hans dotter, Selma..och då undrade jag förstås hur gammal Selma var. "Nittio år" sade han. Jaha, det var väl ingen komplimang då. Hans fru berättade sedan att Selma var namnet på hans mamma som gått bort för ett tag sedan. Vill inte bli jämförd med nån som är nittio! Då är det bättre att bli jämförd med Lee Remick, tror jag. (fick höra att jag liknar Lee Remick i en hotellhiss på Kanarieöarna i fjol, han som tyckte det var lite berusad, tror jag). Finns det nån likhet? Sen är det ju skillnad också i vilken ålder man blir jämförd med henne på.. när hon var tjugo, trettio eller sextio år..? Bra att jag inte frågade. 

                                                    
Idag spydde en patient i sängen och då tog jag på mig näs-och-muskydd när jag skulle göra i ordning hans säng och byta kläder på honom. Men den trillade ner så det var bara att försöka andas in genom munnen. Spydde inte själv, mådde inte ens dåligt. Men åt inte snabbgröten jag hade med mig till lunch.. Nu har jag inte fått injektera alls denna veckan, bara mäta sockret (sticka med nål i fingret). Jo, och så har jag varit med och bytt kanyl när en pateint skulle få antibioter  via iv. (intra venos eller nåt, dvs i ådern) 

Bakade en chokladkaka att ta med mig till vårdcentralen i morgon och sen började Oliver förstås gnälla för att han inte fick smaka så då gjorde jag även muffins åt oss. Ville ha ngt med apelsin och choklad men hittade inget bra recept och då fick jag hitta på ett recept själv. Glömde att smeten alltid flyter ut i pappersformar och det blir en massa kladd, usch. Så då fick jag moppa köksgolvet också..och torka skåpsdörrar. Det finns ingen som stökar ner köket som jag när jag bakar.  Nu luktar det kaka i hela huset och jag måste ta och smaka på en muffins innan Oliver äter upp alla!



Inga kommentarer: