15 februari 2009


                    Snuva och drömmen om Rom



Nu har jag snuva igen och är ägare till Finlands rödaste näsa. Sista praktik dagen (natten) gick bra, fick vara med om att göra i ordning en avliden man. (hade "tur" för ingen har dött under mitt pass hittills, inet så att jag gått och väntat på att nån skall dö men..) De jag jobbade med undrade hur det kändes att för första gången att ta hand om  en avliden..kändes ingenting speciellt alls. Varken skrämmande eller främmande. Var inte så trött på att vaka heller men eftersom jag just fått influensan kände jag mig inte så pigg. Nattpasset är från kl 21-7, men timmarna gick snabbt, hade en hel del att göra. Trodde att jag skulle få sova ut dagen därpå men glömde av att sotaren gick igenom grannens pipa och vaknade av att klampade på taket (hade just därför bett honom att komma nästa vecka) efter två timmars sömn. Somnade om igen men så ringde telefonen..

Var på jobbintervju på rekryfirman. De anställde mig direkt, får se hur mycket jobb jag kommer att få via dom eftersom jag bara kan jobba då och då p ga skolan. Har redan fyllt in dagar då jag kan jobba på nätet, nu är det bara att vänta på att telefonen skall pipa. Skall nog skriva in mig på andra rekryfirmor också. 

Favoritcafét som också är ett museum

Denna helg har varit lite tråkig eftersom jag inte mått så bra. Har bara varit inomhus men idag var det så soligt och fint ute så vi tog bilen och körde en liten bit till sjön och tog oss en promenad på isen. Där fanns massor med folk som åkte längdskidor och skridskor. Därefter fikade vi på mitt favoritcafé. Världens godaste kanelbullar eller "örfilar" som de heter här i Finland. Här har jag suttit många gånger med lilla Oliver då jag var mammaledig och bodde ett stenkast ifrån. Många minnen. Nu ville Oliver inte hänga med. Han for iväg till sin kompis som bor nära och skall sova över hos honom eftersom han har sportlov nästa vecka. Kompisen hade födelsdedagsfest och jag nästan tvingade honom att ta på finskjortan och jeansen och fönade hans hår och satte lite gelé för hans hår ser så taskigt ut! Han vill ha det utväxt och långt men skall försöka att övertala (=lite hota) honom att klippa det kort.


                            


Har kollat på flyg till Rom. Blev så sugen på att åka dit efter att pratat med min väninna i telefon som åker dit i morgon. (lyckans ost) Var där sist 2003 på honeymoon. Nu gäller det bara att få lite jobb och respengar. Åh, tänka sig att ta en cappuccino på ett café, kolla på folk som vimlar förbi och gå omkring på Roms pittoreska gator. 


Inga kommentarer: