26 februari 2009

Extraknäck och skola

Lördagspasset på vårdcentralen gick bra. Måste erkänna att det var för lite att göra eller så var vi helt enkelt så effektiva, min kollega och jag. Jättefin personal, ville ha mig dit igen, i alla fall så tjatade en kvinna på att jag måste göra nästa praktik hos dem och välkomnade mig att extraknäcka där i fortsättningen också. Fick "suga" (maskinen suger, inte jag) slem från en patient och det var lite annorlunda än att göra det på en docka, provade på det i höstas på laboratorietimmen. Kul att nu få prova på det i verkligheten! Väntar bara på at få mer studiepoäng för då får jag utvidga mina vyer så att säga och jobba med mer avancerade uppgifter. Egentligen så får jag som student inte injektera men fick göra det också. 

På måndag fick jag ett annat extraknäck till ett privat sjukhem och det var ren kaos när jag anlände på morgonen. En sköterska som hade fullt upp och som välkomnade mig med att utbrista; "här är ett helvete". Kul. Bara att ta på sig plastförkläde och handskar för alla patienter hade magsjuka och diarré (ett virus) och sätta igång. Slet hela dagen, hann med en kopp kaffe för det var fullt upp.  Mitt upp i allt kom en studerande dit för praktik också, stackarn. Jag tog bemanningen och visade henne runt..ganska komiskt eftersom jag var där första dagen och har nyss själv avslutat min praktik. Börjar så smått tro att jag skulle passa för akutvård, tycker om att jobba med lite stress, fast vi får se. Behöver jag berätta att jag fick smittan själv också? Satt hela förmidagen igår på dass... Tänker inte jobba inom långvården när jag blir klar. Nähepp.

Idag hade vi mödravårds timme, bara 3 timmars skola, skönt för hann med att springa på morgonen innan skolan. Knep lite i magen ännu men lite smärta får man väl tåla. Det kändes tungt att springa för vägarna var fulla av snö, det har snöat precis hela dagen. 
                       
                                     Skadad ängel, Hugo Simberg/Ateneum Helsingfors

Inga kommentarer: