7 februari 2010

Söndagsfika


Jag var bara tvungen att prova på att göra chokladcroissanter efter att jag såg filmen "It´s complicated" i fredags med min kompis. I filmen bakar Meryl Streep croissanter med sin date, Steve Martin (var det han eller?) och det var en fantastisk romatisk scen där de nyförälskade bakar croissanter på natten tillsammans. Dessvärre var det mindre romantiskt med min bakning. Ingen nyförälskad man i närheten, utan en man som försöker hålla sig så långt borta från köket som möjligt när jag är där och härjar. Bara jag och min kavel och mycket mjöl på bakbordet som dunstade ner på golvet varje gång jag försökte kavla ut degen slät och fin (det blev golvmoppning efteråt). Jag förknippar smaken på chokladcroissanter med Spanien. På Mallorca och i Salou har jag ätit massvis med färska chokladcroissanter till frukost (och gått upp ett kilo varje dag).

Degen blev inte riktigt inte så crispig som den skall vara men annars måste jag medge att de var helt ätbara. Men en crispig deg, ja, den skall jag bara få ihop nästa gång, jag ger mig ju inte så lätt!





Nu undrar grande directeur (mannen) om jag är sugen på att åka iväg och söndagsfika på ett underbart café! Jag skuttar upp, det gör jag definitivt och slänger på mig vinterkappan!

Ha det gött! För det skall sannerligen jag!

Inga kommentarer: