19 oktober 2009

Livet är inte så lätt..

Jag har inte hunnit skriva på länge. Först har skolan och jobb tagit all min tid och nu praktiserar jag 10 veckor (varav 9 veckor återstår) på två olika sjukhus och jag skall säga att it´s gonna be so hard!

Första praktikveckan började inte så bra. Har två sköterskor som skall vara min vägledare så att säga men har bara mött en av dessa än så länge och hon är föga intresserad av att lära ut och visar det på ett så betydligt sätt (är på dåligt humör, hälsar inte, talar inte om när hon smiter iväg) men så är hon ganska elak mot sina kollegor också så jag skall väl inte ta det personligt?

Så jag har frågat en annan sköterska att vara min mentor tills den andra sköterskan kommer på jobb och med henne har det gått fint, hon har varit en enormt bra lärare. I morgon träffar jag den andra "läraren" och hoppas på att hon är lite schysstare än denna "-jag-är så-trött-pust-stön-på-att-lära ut-något-till dig!" Då skall jag göra mina jobbturer enligt hennes schema. Men vad gör jag om hon också är elak? Hänger mig? Nä, hon måste vara snäll. Fingers cross.

Idag tog jag hand om fyra egna patienter, var med på läkarrond och höll rapport åt kvällsjouren..vet inte om alla som studerat ett år skulle klara av detta? Men är man 40+ så förväntar de flesta att man skall kunna..det kan bli lite jobbigt ibland. Men samtidigt lär man sig av att få ansvar så jag klagar absolut inte. Men när man stiger upp kl 530 i ottan, kör femhundraelva mil (nu tar jag i lite..) och kommer hem vid fyra och sliter utan lön i tio veckor..
ja, då kan man väl få klaga lite?

Men nu till lite roligare saker! Jag har äntligen hittat läslampor till sovrummet som jag gjorde om i somras. Nu återstår nya gardiner och ny säng, överkast etc. Jag har haft lite skoj också. Var och åt med min kompis i fredags i stan och vi delade på en flaska skumvin. Det blev inte så sent för jag var hemma redan klockan 22 och vet ni vad jag gjorde då? Gick och la mig och sov 9 timmar i streck en fredagkväll! (har inte hänt sen år ´88 eller nåt).

Nu skall jag habla español för min spanska kurs (valfri, 5 poäng) börjar online snart. Läser spanska så att jag kan tala spanska med mina patienter i framtiden (tänker söka jobb i Marbellas plastik- kirurgiska- privata- lyx- sjukhus där de har facelift som anställningsförmån).


Inga kommentarer: