21 maj 2009

Celler och sånt
På promenad (fast ingenjören påstår att jag inte
klarar av att , utan småspringer även då..)


"Vad är en cell, mamma?" undrade Oliver som skulle göra ett skolarbete om kroppens funktioner och han inledde diskussionen klockan 21 på kvällen när han plötsligt kom på att han hade läxa till i morgon.. Ja, men det vet ju jag, sade jag nurse-to-be och så tänkte jag efter hur jag skulle kunna förklara det för honom så att han förstod. För jag minns ju hur det var med biologin i skolan, man satt och läste utantill, saker som man inte riktigt fattade (eller ville fatta). Så nu ville jag verkligen att han skulle förstå. Dels för att jag själv är så fascinerad av biologi. 

"Kroppens byggandsdel" sa jag, i en cell finns människans DNA". Vaddå DNA? undrade Oliver. Ja, alltså generna, kromosomerna" försökte jag. Det tog ett tag innan han ens ville lyssna. "Ja, jag skriver cell är lika med DNA bara", sade han men nej, det gick jag ju inte med på! Jag blir ju själv så intresserad när det blir tal om celler och kroppsdelar, men jag var ju föga intresserad av biologi i hans ålder för då var det bara språk jag som intresserade mig och det har jag ju alltid haft lätt för mig att lära. Ja, och sen fortsatte vi att prata om muskler, hjärnan, synen, hörseln osv. Sen tycke Oliver att jag blev för entusiastisk och tonåringen ville självmant gå och sova (händer sällan). Kanske borde prata om anatomi och fysologi med honom lite oftare? När jag läste på till ett prov om puberteten började jag förstås hålla en föreläsning för honom om tonårstiden, vad som sker i kroppen och hjärnan etc. och en dag när han var riktigt på dåligt humör och smällde i dörrar och jag blev arg slängde han ur sig; " ja, men detta är ett normalt beteende för jag är i puberteten och då har man humörsvängningar och ditt arbete som mamma utgår i att vara förstående." Ja, det finns inte mycket mer att tillägga på det där. Så allt behöver man ju inte berätta för dem

Nu har jag bestämt mig för att springa maraton igen. Har sprungit ett helmaraton år 2004 i Hfors och ett halvt på Palma de Mallorca år 2006. Så nu är det bara att börja lite med intervall träning för jag är ju så bekväm av mig att jag i stort sett springer på samma nivå dag ut och dag in. Nä, om jag skall förbättra min tid, är intervall träning ett måste! 






Inga kommentarer: