10 januari 2009

Post festum

Sista dagen på jullovet, imorgon är det skola igen! Men vi börjar klockan 1245 så jag hinner att gå och springa innan..har inte kunnat springa efterson jag har varit sjuk men nu börjar jag att klättra på väggarna om jag inte slipper ut. Oj, vad det snöar här. Kom nyss hem från min morbror och hans sambo och det var riktigt snöoväder därute. Var lite rädd i bilen när vi körde hem för det är jättehalt på vägarna. 

Det är så jobbigt att skotta snö. I själva verket skottar jag snö väldigt sällan men det är jobbigt att tjata på mannen att göra det också. Frågar honom först lite snällt men eftersom han inte reagerar på min vänliga uppmaning så får jag ta till hårda tag, han får helt enkelt välja om han i stället;  a) vill dammsuga, b) sortera tvätt, c) ännu värre: tvätta toaletten! Vid alternativ c) brukar han redan vara på väg ut. 

Nu börjar jag så småningom att få panik. För jag skall börja min första praktik nästa vecka och vara på en infektionsavdelning hela fem veckor (utan lön förstås). Åh, hjälp mig (och alla patienter också)! Tänk om jag gör bort mig? Kan skolsköterskan skriva ut något lugnande åt mig i förväg?  Typ Valium eller antistress piller? Dålig idé? Skall jag gå och ta rabies spruta för tänk om nån biter mig (eller vad det Tetanus, rabies var för djur eller..?) Om nån spyr på mig, kan jag hålla mig och inte “spy tillbaka”? För när Oliver hade magsjuka var jag tvungen att ta på en scarf runt ansiktet för att täcka näsan så att jag själv inte skulle spy. Men de har väl nässkydd där..antar jag.

VAD HAR JAG GETT MIG IN PÅ EGENTLIGEN? Men jag har ju mina nya Crocs på mig så jag ser nästan ut som en riktig sköterska. Och så kan jag sätta på mig mina nya glasögön också. .så att jag ser klokare ut. 

Nu har jag bestämt mig för att sätta upp  en gardin vid öppningen mellan hallen och vardagsrummet. Det finns ingen dörr som skiljen hallen och vardagsrummet åt och alla som kommer in i hallen ser rakt in i vardagsrummet. Vet inte om jag orkar börja sy gardiner själv, hittade fina gardiner på Vallilainterior. Några exempel:

Tanja OrsjokiTanja OrsjokiTanja OrsjokiTanja Orsjoki

 Jag skall till Ikea med Daniela i morgon efter skolan och kolla på färdiga gardiner där också. (lite billligare än dom på Vallila..) Ups, klockan är mycket, måste printa ut en skolgrej också.


1 kommentar:

Anonym sa...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!