10 januari 2009

Pepparkaksbak

Snart äter vi upp er..


Borde läsa

Jag har inte kommit så bra i gång med anatomi boken. Började, läste en sida, kan nu ganska många matsmältningsdelar på latin. (briljerar igen) Och inget mer. Kom på att dagens tidning skall läsas. Läste den och all reklam som kommit med posten. (jätteviktigt) Tog fram boken och tvingade mig själv att läsa igen, men satt och läste på samma sida..kom på att maskinen skall köras igång med smutsiga kläder..

Och så höll det på..tills klockan var två och jag kom på att jag måste UT. FÅ LUFT. Orkade inte springa idag så jag tog en promenad. Efter promenaden var det dags för sen lunch (tidig middag?) och sen kom dottern över för att hjälpa till med pepparkaksbaket. Barnen fick sina tomtemössor på, satte på Carolas jul cd och sen körde baket i gång. Varmt och svettigt var det och Oliver tröttnade efter tio minuter. Dottern tyckte inte heller det var så kul efter ett tag. Kavlade ut deg efter deg. Tvingade barnen att hjälpa till och fick till slut alla femhundra pepparkakor färdiga. Så nu äter vi pepparkakor ännu i påsk, tror jag.

Nästa år räcker det med en deg..

Oliver, stolt över första pepparkakan!

Daniela koncentrerar sig..


Carpe diem!

Lördag..sovmorgon. Brukar stiga upp senast vid 8 men idag sov vi länge, hela familjen. Steg upp klockan elva (!) och gjorde i ordning frukost oh väckte männen som fortfarande låg och sov. Nybryggt kaffe och croissanter som jag satte in i ugnen..mums. Gjorde smoothie av jordgubbar och vaniljyoughurt också..gott och nyttigt! Satt och läste morgontidningen i sängen men fick inte njuta länge av tystnaden för Oliver fick besök av en kompis..

Jag borde börja läsa på till andra anatomitentan som äger rum om 9 dagar. Ungefär 300 sidor återstår att läsa och boken är inte så lättläst. Ett grupparbete återstår också samt skrivandet av en föreläsnings dagbok och annat strul. Hade ledigt igår och på torsdag men fick inte riktigt gjort någonting. Är lite trött på all skolarbete just nu och väntar bara på jullovet.  

Det har varit så mycket vårdvetenskap i skolan och ganska lite av klinisk övning som är mer intressant. Vi har fått öva injektioner på varandra och sätta in “näsmage”-slang på docka. Kul och intressant samt lite nervöst! Stack i.m och s.c så nu kan jag briljera med “sjukvårds vokabulär”! 

Inredning

Vi har ett rum ledigt sen dottern flyttade ut och som nästan står tomt. Där finns en dator och en mörkbrun bokhylla samt en del grönväxter. Har tänkt att göra om det till min studentlya. Inträde förbjudet för:

a) Oliver och hans kompisar

b) äkta mannen, förutom då jag behöver hjälp med antingen datan eller  borrning av skruvar på väggen eller flyttande på möbler

Har letat efter en bekväm och snygg (och prisvänlig) bäddsoffa eftersom studentlyan skulle kunna fungera som ett gästrum vid behov men antingen är sofforna snygga och obekväma och för stora eller så är de bekväma men fula! Eller för dyra. 

Kollade på soffor på nätet och hittade en schäslong (lärde mitt ett nytt ord, för jag trodde det hette divan..) som jag nu har fastnat på. Den går ju inte att sova på men får väl skaffa en sån där uppblåsbar och ful madrass att plocka fram när nattgästerna anländer. (och gömma i garderoben) Så, kära schäslong, snart hämtar jag hem dig! (skall nu vänta till januari rean, man vet ju aldrig..) Så här ser min blivande ägodel ut, har funderat på rosa eller beige men jag tror att det blir en rosa. 

 

 

Bild på möblerna som redan finns i “studentlyan”.

Självständighetsdag

Vi skall iväg till Mia snart, hennes son fyller 16 år och har kalas. Innan dess skall jag ut på min dagliga joggingtur, måste förbränna alla kalorier i förväg, hihi. På kvällen firar vi Finlands nittioförsta självständightes dag som är idag med att titta på festen som äger rum på President residentet med skumvin (ingen champagne för fattiga studenter) och så tänder vi blå-vita ljus enligt tradition. Jag kan se en skymt av solen därute och det har snöat lite grann, skönt efter all regn, 2 minusgrader. Alltså ett perfekt väder att gå ut och springa på! Härmed avslutar jag min allra första blogg! Ha´ det gött, som man säger i Göteborg.

Inga kommentarer: