26 januari 2009

Kanelbullar och musculus gluteus



Börjar att bli lite trött på alla tidiga morgnar för jag får inte sömn förrän sent på kvällen (har försökt att gå och lägga mig kl 22 men lyckas ej med det) och sover för lite med tanke på att väckarklockan ringer 5:40. Skulle kunna sova tio minuter längre om jag inte sminkade mig eller 20 min. längre om jag inte skulle duscha heller men är van att ta mig en dusch på morgonen och vill inte skrämma slag på patienterna heller så det är nog bäst att jag även i fortsättningen sminkar mig. Det enda man inte behöver tänka på är vad man skall ha på sig för kläder..när man kör bil i mörkret och ändå byter om till sjukhuskläder kan man ha pyjamas under dunjackan om man vill. (har leggins och tröja under och det ser ju ut som pyjamas..)
Får sluta upp med att äta alla kakor, choklad och bullar man blir bjuden på i kafferummet..det är alltid nån som antingen har bakat eller köpt något sött och gott. Idag har jag ätit en stor kanelbulle, choklad och kex..har så svårt att motstå, framför allt bullar som jag älskar. Men ser snart ut som en bulle själv om jag inte slutar. (orkar inte springa 20 km varje dag heller..)

Pratade med min handledare i dag och fick beröm. Kändes jättebra. Hon tyckte att jag har ett fint sätt mot patienterna och klarar mig bra..åh vad hennes ord värmde. Har nu fått injektera även i.m dvs intra muscularis (i muskeln) och det tog en stund innan jag hittade rätt plats att injektera på. Att hitta denna plats då patienten ligger på ena sidan tar en stund för en amatör..

Nervös som sjutton var både jag och stackars patienten men det gick bra. Kom ihåg noll när jag skulle göra i ordningen injektionen. Att man först skall ta en nål, och rätt storlek, som man drar in medicinen i och sedan byta nål, trycka upp så att luftbubblan försvinner men ej kommer ut ur nålen (göra sönder glas ampullen innan dess är också en konst) men LYCKADES. Komma ihåg att det skall vara sterilt samtidigt som man försöker hålla nålen och sprutan på plats och inte sticka sig själv är en konst i sig också.Och detta är ju något som vi övat på i höstas (nåja en gång på varandra..) men hade glömt bort nästan allt! Vill injektera mer så att jag får det ända in i ryggmärgen.

Saknar min lilla son. Han åkte med sin pappas familj till Italien och kommer hem om en vecka. Det är tyst i huset utan honom och hans kompisar. Hälsade på Daniela idag som var hundvakt åt sin pappas hund och tog en skön promenad med henne och hunden i snön. Var bara så trött och höll på att somna på hennes soffa därefter.

Nu har jag inspelade avsnitt av Emmerdale som jag skall se på innan "Desperate housewives" börjar. Skall ligga i sängen och mysa. Tyckte inte om då ingenjören kom hem hem med en 42 tum flatscreen även till sovrummet men det är egentligen ganska skönt att ha en TV i sovrummet..även om den inte är så snygg och tar stor plats.

Näytä täysikokoinen kuva

Inga kommentarer: