17 januari 2009

Florence Nightingale

Har nu en vecka praktik bakom mig och det har varit en fartfylld vecka. Har lärt mig mycket och trivs bra på min avdelning. Min handledare är hemskt trevlig och jag kommer bra överens med henne. Hon har fixat mig in på besök på olika avdelningar där jag har följt med några timmar för att se vad som pågår på olika delar i en vårdcentral. B la har jag varit och följt med på gastro, dvs en undersökning där man för in en slang via munnen till tarmen och en annan där man för in slangen via ändtarmen..hmm. Så nu vet jag hur tarmen och magen och magstrupen ser ut i verkligheten (lite annorlunda än i anatomiboken). Läkaren som gjorde undersökningen hade humor och även sjuksköterskan. Bjöd mig på "kaffe" (ett maskin med brun blaska från innehållet ur tarmen) men tackade nej..skulle fått riktig kaffe också men var inte så kaffesugen efter upplevelsen. Gastroskopi, nä inget jag vill jobba med.

Så har jag fått besöka laboratoriet där man tar prover och analyserar proverna, intressant. Sen var jag två timmar hos en diabetes sköterska som har en mottagning (en man) coh fick träffa en del av hans patienter. Höjdpunkten var väl torsdagen då jag fick vara hela dagen med ambulansmännen och följde med på deras jobb. Fick b la mäta blodtrycket på en patient. Skulle eventuellt kunna tänka mig att jobba inom ambulansen. Intressant och kul!

På avdelningen har det mest varit grundvård men har fått dela ut medicin och ta bort stygn från sår coh skriva in rapporter i datan b la. Blöjbyte tycker jag inte om men sånt måste man ju också göra ibland som sjuksköterska (skitjobb i ordets största bemärkelse..) Och så har jag duschat gamla tanter som är så goa. Nästa vecka skall jag få injektera, kul.

Börjar mina dagar alltid klockan sju så måste vakna redan kl 5:50 vilket är svårt då jag inte får sömn förrän vid 23 och så är det så mörkt och kallt på morgonen också. En natt skall jag "jobba" men det blir i sista veckan. Mn ledare frågade mig om jag ville jobba som vikarie på sommaren..kanske.


Idag har jag bara tagit det lugnt..sovit länge, ätit frukost i sängen (bacon och toast) och joggat.
Bastat och ätit en massa gott..bakade en kardemumma kaka för cafét i skolan har en jättegod kardemumma kaka men min blev inte lika god..nästa gång skall jag ha grädde i smeten, det är nog det som ger den mjuka smaken.

Finporslinet "Ostindia" från Rörstrand som vi fick som bröllopspresent från J. och H. har plockas fram, lördagen till ära.

2 kommentarer:

Fröken sa...

Jag längtar efter praktik! Jag börjar den om ca 4 veckor, det är verkligen superpirrigt!!

Rrrr sa...

Lycka till med blivande praktiken. Usch ja, det är nervöst i början men när man lyckas blir man glad. Och har fått så mkt fin respons av både patienter och personal att det känns bra även om alla dagar ej har varit så lyckade. Men i helhet riktigt bra..ännu 14 dgr kvar (jobbar ej helger). Att injektera 1:a gången "på riktigt" kändes pirrigt men det gick bra.